//
2017 - Anul Eugen Doga, Acasă, Achiziții noi, Eugen Doga, Mihai Eminescu, Muzică tipărită, Uncategorized, Veronica Micle

Eugen Doga. Dialogurile dragostei. Noi partituri muzicale


IMG_20181017_161147[1]Colecția specială a documentelor de muzică tipărită la filiala de Arte a fost completată cu o nouă ediție, Dialogurile dragostei : Arii și romanțe pe versuri de Mihai Eminescu și Veronica Micle, în două volume, de compozitorul Eugen Doga. Inspirat fiind de versurile și întreaga creație a marelui poet, E. Doga nu este la prima sa lucrare, încă din anii ′70 ai secoluui XX el a scris două coruri a capella la textul poeziilor Dorința și Dintre sute de catarge. După 1971, după terminarea lucrărilor la filmul „Lăutarii”, regizorul  Emil Loteanu a venit cu o nouă propunere, de a scrie și un balet la primul film eminescian „Luceafărul”. Cu o întrerupere de 11 ani a apărut și baletul Luceafărului. În acest răstimp, E. Doga a scris și alte romanțe pe versurile lui Eminescu. Primind în dar un volumaș de versuri ale Veronicăi Micle, compozitorul a fost tentat să exprime în muzică dragostea profundă a acestor doi mari îndrăgostii.  Titlul a venit de la sine – Dialogurile dragostei. Istoria apariției este interesantă, au fost mai multe propuneri de pe ambele maluri ale Țării, însă E. Doga a fost de neînvins în varianta lui, de a crea un spectacol în formă de concert. Versurile Veronicăi Micle par să fi fost scrise special pentru muzică. Această lucrare este de fapt, după cum mărturisește și E. Doga un dialog ce trece de la o persoană la alta cu aceeași forță poetică și intensitate  a trăirii sufletești. Compozitorul a scris 54 de lucrări camerale și vocal-simfonice pe versurile lui M. Eminescu și V. Micle, însă au rămas încă foarte multe nescrise, deoarece creația lor este fără sfârșit.IMG_20181017_161139[1]

În primul caiet al publicației propriu-zise sunt incluse 25 de arii și romanțe pentru vocile de soprano, bariton și bas, transpuse cu acompaniament de pian. Originalele sunt scrise pentru voce și orchestră simfonică. Unele au și cor mixt. Se știe că Eminescu era foarte muzical și avea o voce frumoasă de bariton. Și Veronica era foarte muzicală, având o voce de contalto joasă.

Cu partea a doua a ciclului de creații pe versuri de M. Eminescu și V. Micle nu se încheie scrierea noilor lucrări muzicale inspirate din creația lirică, de dragoste a poeților.  Versurile Veronicăi erau și sunt în permanență în dialog cu versurile lui Mihai, tot ce au scris ei se înscriu perfect în același generic, Dialogurile dragostei

Referințe

Doga, Eugen. Dialogurile dragostei. Arii și romanțe de Mihail Eminescu și Veronica Micle : în 2 vol. / E. Doga. – Chișinău : ed. Cartier, 2017

A. Moldovanu

 

Reclame

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Reclame

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: