//
Instrumente muzicale, Nai

Naiul – instrument muzical


Nai

Nai

Naiul – Instrument de suflat, compus dintr-o serie de tuburi de lemn unite între ele şi astupate la capătul de jos, denumirea provine de la vechiul cuvânt persan „nai”- trestie, cunoscut multor popoare din orient şi Asia Mijlocie. În Uzbekistan şi Tajikistan, sub aceiaşi denumire figurează instrumentul de tipul flautului  transversal, care se fabrică din bambus sau metal, în timp ce în Irak „nai” este denumit un instrument de lemn, la care se cântă ca şi la flautul transversal. Legătura îndepărtată a denumirii instrumentului cu trestia s-a reflectat şi în faptul că la vechii greci naiul se numia sirinx. Această denumire întroduce un element legendar în istoriografia termenului, asociat cu nimfa pe care naeadele au perfectat-o într-un mănunchi de trestie, spre a o salva de pofta neînfrînată a zeului naturii Pan. În Moldova la nai se interpretează melodii lirice tărăgănate şi de joc, iar cântecul la nai a atins un grad înalt de virtuozitate. Printe naiştii din Moldova de o mare popularitate se bucură Vasile Iovu, Gheorghe Mustea, Boris Rudenco.

Acustica tubului sonor. Particularităţile procesorului acustic în cadrul cântatului la nai sunt determinate de faptul că spre deosebire de fluier acest instrument e compus din nişte tuburi cu capacul de la bază ascuţit. La suflarea aerului în tuburile naiului apar de asemenea şi undele longitudionale  verticale, dar în opoziţie cu fluierul de aceiaşi lungime, în cazul primului grad de intensitate a suflării aerului se formează numai un sfert de undă. Astfel, numărul de sferturi de undă şi frecvenţa sunetului e de două ori mai mică decât la fluier, din care motiv sunetul reprodus la nai e cu o octavă mai jos. Frecvenţa tonului de bază al naiului se calculează după formula  F= C/ 4L  unde F – numărul vibraţilor într-o secundă, C- viteza mişcării undelor sonore în mediul înconjurător de gaze egal cu 326, 4m/sec. L- lungimea tubului sonor. În cazul gradului doi de intensitate a suflării aerului în tuburile naiului, în afară de nod şi snopuri, care se formează respectiv la capătul şi la marginile instrumentului mai apare un nod în prima treime şi un snop în a doua treime, moment care duce la formarea unui al treilea sunet din gama obertonică, adică  doudecimea de la tonul de bază, care răsună cu o octavă mai jos. Frecvenţa acestui sunet poate fi  exprimată prin următoarea formulă F = 3C/ 4L. Mărirea în continuare a intensităţii suflării generează al cincilea sunet din gama obertonică din cauza că în tuburi se formează cinci sferturi de undă, adică terţa peste două octave, dar reprodusă la nai cu o octavă mai jos. Frecevenţa sunetului se determină după formula F=5C/4L. Din cele spuse reese că lungimea tubului şi undei tubului se află în dependenţă directă iar sunetele se formează sub formă de armonizări ale tonurilor impare din gama obertonică. Deci lungimea tubului închis la capăt al naiului şi lungimea undei tonului fundamental sunt în legătură directă. Ca regulă lungimea undei sonore dată de tub este direct proporţională lungimii tubului, iar frecvenţa sunetului invers proporţională.

Construcţia. Naiul reprezintă un instrument de suflat din lemn, alcătuit din 22-24 de cilindri, fixate în partea de jos pe un suport arcuit. În partea de jos a tubului se întroduce dopul, care se acoperă cu ceară şi serveşte la acordarea lui. Înălţimea sunetului, reprodus de fiecare tub depinde de lungimea şi diametrul lui. Pentru fabricarea naiului se foloseşte bambusul, arţarul, socul sau lemnul roşu. Pentru a specifica şi înlesni acordarea naiului, autorul a elaborat un sistem de fabricare a instrumentului care constă dintr-un mecanism cu piston, care e aplicat la fiecare tub şi care înlocuieşte dopul amintit mai sus. Pistonul compus dintr-un cap de cauciuc sau masă plastică şi o tijă de lemn, se întroduce în partea de jos a tubului şi se fixează  înainte de interpretarea melodiei la un anumit interval de la capătul de jos, ajustându-se ermetic de pereţii interiori ai tubului şi condiţionând înălţimea coloanei de aer. La nai sunetul se reproduce prin suflarea aerului în partea de sus a tubului, iar instrumentul este ţinut cu ambele mâini, partea curbată fiind înafară. În practica muzicală populară s-a încetăţenit tradiţia conform căreia tuburile se amplasează de la stânga la dreapta în ordinea creşterii înălţimii sunetului. Marginea tubului pe care muzicantul o apropie de buze e cu 2-3 mm mai joasă decât cea opusă şi e tocită puţin pentru a fi mai comodă în timpul interpretării.

Tehnologia fabricării naiului e elaborată ţinând cont de cerinţele acustice şi artistice ănaintate instrumentului. Ele depind în primul rând de calcularea justă a lungimii tuburilor, de diametrul exterior şi interior, de grosimea pereţilor, precum şi de poleirea instrumentului şi finisarea marginii tubului pe care interpretul o apropie de buze. Lemnul din care se fac naiurile se păstrează în forme de bare având o lungime de 1-2 mm şi o grosime de 25-35 mm la temperatura de 25°-30° într-o încăpere specială care asigură circulaţia liberă a aerului. În procesul uscării cantitatea de umiditate e de dorit să ajungă până la 7-8 %, umiditatea mare cauzează scorogirea lemnului şi scăderea calităţilor sonore ale instrumentului. După tăiere şi sfredelire lemnul se rotungeşte, mai apoi tuburile se şlefuiesc pe dinafară şi pe dinăuntru se fixează pe calapodul în formă de arc şi se înclee unul de altul. E important ca acul calapodului să corespundă în tocamia arcului pe care trebuie să fie amplasate tuburile. Se foloseşte numai clei de oase, tuburile se înclee de suportul făcut din nişte plăci de placat încleiate una de alta, care au o grosime de 3 mm şi lăţimea de 25-30 mm. Instrumentul făcut astfel se şlefuieşte, lăcuieşte prin metoda scufundării într-un vas special cu nitro-lac. La lăcuirea naiului sunt folosite nitro-lacurile incolore. După lăcuire  instrumentul se ţine 2 ore. Următoarea operaţiune constă în întroducerea dopurilor în tuburile naiului pentru fixarea înălţimii coloanei de aer.

Acordarea. Lungimea tuburilor naiului depăşeşte din anumite cauze tehnice înălţimea coloanei de aer, moment ce trebuie luat în consideraţie la acordarea instrumentului. Acordarea naiului se face după auz. Dopurile de ceară moale întroduse în tuburi corectează înălţimea sunetului. Ele se apasă sau se scobesc cu un beţişor special până când interpretul găseşte înălţimea necesară a sunetului. Pe lângă inegzactitatea acestui acestui mod de acordare, înălţimea se mai schimbă şi în legătură cu variaţiile de temperatură, moment care făcea să scadă calitatea interpretării. În scopul lichidării acestor neajunsuri, poate fi recomandată verificarea acordării naiului cu ajutorul unui camerton special de suflat. Camertonul acesta reproduce toate sunetele gamei cromatice, oferindu-ne astfel posibilitatea de a controla toate tuburile naiului.

Naiul reproduce un sunet duios, care se potriveşte în deosebi pentru interpretarea doinelor şi a cântecelor lirice. Instrumentul se acordă deobicei în gama la cu diapazonul de trei octave de la nota la din octava mică. La schimbarea unghiului de înclinare a instrumentului poate fi reprodusă toată gama de sunete cromatice; schimbarea unghiului de înclinare a instrumentului în sus cauzează coborârea cu un semiton a sunetului.

Linkuri utile:

https://bibliomusic.wordpress.com/2013/07/28/iovu-vasile-naist/

http://www.youtube.com/watch?v=4zcRv8RemoY

http://www.youtube.com/watch?v=dtTgMFoBOkQ&list=PLE426EBE9D8D6B29D

Anunțuri

Discuție

4 gânduri despre &8222;Naiul – instrument muzical&8221;

  1. Vreau sa acordez un nai suceava

    Scris de arsinte nicolae | 10.04.2015, 14:13
  2. Asi dori sa procur instrumentul muzical,numit „Naiul”,insa nu stiu adresa din Chisinau unde se gaseste.Cum asi putea afla ?Multumesc anticipat.

    Scris de Anonim | 17.06.2017, 19:56
  3. Asi dori sa procur instrumentul muzical,numit „Naiul”,insa nu stiu adresa din Chisinau unde se gaseste.Cum asi putea afla ?Multumesc anticipat.

    Scris de Anonim | 17.06.2017, 20:00

Trackback-uri/Pingback-uri

  1. Pingback: Vasile Iovu: timbrul inedit şi energia misterioasă a unui nai « Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi' - 11.03.2016

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: