//
Instrumente muzicale, Ţambal

Ţambalul – instrument muzical


Ţambal

Ţambal

Ţambalul- instrument muzical de percuţie cu coarde, răspândit mai ales în Moldova, Ucraina, Belorusia precum şi în unele ţări învecinate unde este folosit ca instrument solistic şi de acompaniment în orchestrele de muzică populară. La sfârşitul secolui al XIX-lea este perfecţionat de meşterul ungar I. Şunda, carei adaugă pedala şi mecanizmul cu surdină. De o popularitate deosebită se bucură ţambaliştii Victor Kopacinschii, Vasile Crăciun, Sergiu Creţu şi Vladimir Sîrbu. Parţile componente ale ţambalului – ţambalul consta din cinci elemente:

1. complectul de coarde cu rasta;

2. placa de rezonanţă cu saitenşteguri;

3. sistemul de sprijin; 

4. mecanizmul cu pedale şi surdină;

5. carcasa. 

  • Complectul de coarde. Complectul de coarde reprezintă coardele ca atare întinse pe ramele de sprijin şi destinate obţinerii vibraţilor sonore de o anumită frecvenţă. Cu ajutorul aşa numitor ciocănele, coardele sunt făcute să vibreze şi acestă vibraţie la rândul ei se transmite plăcii de rezonanţă. Ea vibrează cu aceeaiaşi frecvenţă ca şi coardele şi datorită suprafeţii sale mari, pune în mişcare aerul înconjurător.
  • Mensura complectului de coarde include distribuirea coardelor (corurilor de una, doua, trei şi patru coarde), mărimea lor, diametrul, gradul de întindere, numărul de coarde, cât şi numărul de vibraţii, frecvenţa lor, tensiunea materialului din care sunt fabricate coardele şi locul lovirii cu   ciocănelele. Complectul de coarde e distribuit după registre : de bas, tenor, sopran. Ţambalul cu un diapazon de cinci octave poate reproduce 52 sunete de bază. De la nota la din contraoctavă   pîna la nota,  fa diez  din octava a treia, pentru amplificarea sunetului uneia sau altei note se fixează grupuri de coarde, acordate în unison, numite coruri. Intensitatea şi specificul sunetului depinde de lungimea, diametrul şi gradul de întindere a coardei, care trebuie sa fie în întregime de acelaşi diametru. Cordele de bas se fabrică prin metoda înfăşurării pe coarda de oţel a unei sîrmuliţe moi de cupru. Înfăşurarea se efectuează în unul sau doua straturi. Calitatea sunetului coardelor de bas depinde de densitatea ajustării sîrmuliţei înfăşurate.
  • Placa de rezonanţă serveşte pentru amplificarea virbraţilor sonore ale coardelor. De construcţia ei depinde tăria sunetului şi timbrul instrumentului. Ea are forma unui trapez încleiat din scîndure de brad rezonator cu dimensiunele 1085X766X595 mm. Grosimea plăcii variază de la 7 la 9 mm. Pentru asigurarea durabităţii distribuirii uniforme a vibraţiilor sonore a coardelor pe toată suprafaţa interioară a plăcii de rezonanţă se încleie de-a lungul şi de-a curmezişul panoului 12 ripci. Ele au o forma dreptunghiulară, înalţimea de 30-32 mm, iar lăţimea de 25 mm. Partea exterioară a plăcii de rezonanţă se vopseşte şi se poleşte în culoarea neagră. Alegearea culorii negre sau a altor culori închise pentru cutia de rezonanţă se explică prin dorinţa de a crea un fon pe care s-ar evidenţia distinct coardele de culoare deschisă. Placa de rezonanţă se fixează pe şpraiţurile rastei, iar pe partea ei exterioară se suprapun suporturile numite saitenşteiguri.
  • Saitenştegurile reprezintă în sine o garnitură din cinci grupuri de suporturi cilindrice fasonate, cu diametru de 16-18 mm şi înălţimea de 29 mm confecţionate din arţar. Suporturile sunt fixate rigid pe nişte plăci de lemn. De-a lungul osiei plăcilor, la capătul suporturilor se face o tăitură de 2 mm adîncime pentru montarea tijei de alamă cu diametru de 3,5 mm pe care se întăresc coardele. Saitenştegurile servesc pentru transmiterea vibraţilor sonore ale coardelor la placa de rezonanţă şi pentru distribuirea  corurilor coardelor. Toate saitenştegurile sunt vopsite în culoare deschisă, cu excepţia a patru din ele (la coardele ce reproduc respectiv notele re din octava a doua, sol din prima octava, si bemol din octava mică şi do din octava mare), care pentru a uşura orientarea, sunt vopsite în culoare neagră.
  • Suporturile servesc la întărirea plăcii de rezonanţă şi a coardelor, tensiunea cărora ajunge pîna la 18 tone.
  • Rasta. Pe rasta care contribuie la procesul de rezonanţă, se fixează placa de rezonanţă, rama metalică, virbelbancul. ştiftbancul, complectul de coarde, picioarele, mecanismul cu pedală, surdina şi carcasa ţambalului. Rasta constă din nişte stinghii dreptunghiulare de lemn, înclinate între ele, care alcătuesc panoul inferior pe care se încleie în partea dindărăt rama de lemn şi pîrghia oscilantă pentru fixarea lirei, iar pe partea frontală- virbelbancul, ştiftbancul şi stinghiile de distanţiere-şpraiţurile. Înăuntru rastei se montează nişte popice cu înălţimea de 45-60 mm de diametru 32 mm. Ele servesc pentru susţinerea plăcii de rezonanţă şi contribuie la transmiterea vibraţilor ei panoului inferior, precum şi la obţinerea unei nuanţe uniforme de timbru în toate registrele.
  • Rama metalică – suportă presiunea strunelor. Ea e turnată din fontă cenuşie. Sunt rame alcătuite din doi saboţi de fontă cenuşie şi doua tije metalice de distanţare cu diametru de 32 mm şi lungime de 600-700 mm.
  • Virbelbancul – e destinat montării aşa numitor virbeli care servesc la întinderea coardelor. Se confecţionează din trei straturi de fag ales special sau din scîndurele de arţar, încleiate în cruce în aşa fel ca forţa presiunii virbelor la întindere să fie orientate de-a lungul straturilor inelare anuale ale lemnului. Virbele servesc la acordarea strunelor, care sunt confecţionate din oţel cu lungimea de 40-50 mm şi diametrul 7 mm.
  • Ştiftbancul – se fabrică ca şi  virbelbancul din placaj încleiat de fag. Pe el se bat ştifturile metalice de care se fixează coardele.
  • Mecanismul cu pedală şi surdină – e destinat reproducerii de către ţambalagiu a sunetului dorit şi atribuirii acestora a unei intensităţi şi a unui timbru anumit. Constă dintr-un sistem de pîrghii puse în funcţiune de piciorul interpretului.
  • Carcasa – serveşte la protecţia strunelor a mecanismului cu pedală şi surdină, a plăcii de rezonanţă şi la înfrumuseţarea aspectului exterior al instrumentului. E fabricat din lemn de brad, având aceleaşi dimensiuni ca şi rasta şi se acoperă cu placaj din specii de lemn preţios (mahagon, nuc).
  • Acordarea – se recomandă mai întii să se acorde coarda la din prima octava, care reproduce concomitent cel de-al doilea interval re din prima octavă, dupa primul la se acordă celelalte coruri, la din octava mică şi la din octava mare, mai apoi după re din prima octavă se acordează toate celelalte re. Le urmează sol 1, sol 2 , sol din octava mică. Prin acordarea lui sol se acordează automat şi do, după do 1 acordăm toate notele do. Urmează nota fa 1 , fa 2, fa 3 şi fa. De la nota fa  acordăm cvinta si bimol, si bimol 1, si bimol 2, si bimol. De la si bimol trecem la re diez, re diez 2.  Se acordează sol diez 1, sol diez, urmează do diez 1, do diez 2, do diez 3, do diez. După do diez – fa diez, fa diez 1, fa diez 2, fa diez. De la fa diez trecem la si 1, si 2, si. De la nota si se acordează cvinta mi 1, mi 2, mi 3, mi. La acordarea registrului de sus (de la 1 la 15) unde struna se împarte în 2 şi 3 note se acordează la început struna de mijloc.
  • Folosirea cheii de acordat – cu cheia de acordat se va lucra în felul următor: cheia se fixează adânc pe  verbe, mînerul cheii se răsuceşte încet,  prin acordarea verbulul nu se îndoaie, ci se răsuceşte.

Referințe:

  1. Pașcanu, Alexandru. Țambalul. În: Pașcanu Alexandru. Despre instrumentele muzicale. București, 1980, p. 146-147.
  2. Vizitiu, Ion. Ţambalul. În: Vizitiu Ion. Instrumentele muzicale populare moldoveneşti. Ch., 1979, p.9-13.
  3. Визитиу, Жан. Цимбалы. În: Визитиу Жан. Молдавские народные инструменты. К., 1985, с. 196-224.

Lincuri utile:

http://www.patrimoniuimaterial.md/ro/pagini/registrul-fi%C8%99ele-elementelor-de-patrimoniu-cultural-imaterial-instrumentele-muzicale-tradi%C8%9Bionale/%C5%A3ambal

Anunțuri

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: